Wednesday, November 11, 2020

Farewell Zender Johan

There was some very sad news last week when I heard of the death of veteran and iconic MW pirate Zender Johan at the age of 81. He sadly died having contracted the coronavirus.

Johan had been broadcasting on MW for many years and was renowned for having a very big signal. His 3kw transmitter would regularly be switched on to give reception reports early in the morning, and that is often when I heard him.


Although I never met Johan, his voice was instantly recognisable to me and I used to enjoy listening to him coming in loud and clear here in England. As you can see, he was an old-style pirate - no computers, SDRs and mobile phones in this studio - trusty equipment, lovingly cared for and put to good use for many, many years. 


We wish Johan's family well for the future and strength at such a sad time. The radio waves will be missing a famous voice, but we still have some recordings to listen to from time to time:



4 comments:

  1. Zender Johan was hier bij ons in de buurt een legende ik luisterde er graag naar rip

    ReplyDelete
  2. Wat een triest bericht, Zender Johan is er niet meer. vele malen een rapport gegeven.Nog wel een aar mooie opnamens liggen om terug te luisteren. R.I.P. Johan. Sterkte voor de familie en verdere nabestaanden.

    ReplyDelete
  3. Radio Beverwijk u heb nog audio opnamens van 'De Zender Johan'. Ik heb 10 jaren bij hem in de buurt gewoond van 1984 tot midden 1994 in het buitengebied. Ik woonde 200 meter toen van hem af. Hij is gestart met uitzending in het jaar 1959. Hij was toen 19 jaar dat hij begon uit te zenden op de middengolf. Mijn vader had een radio tv electro zaak in het dorp Enter en was gestart in het jaar 1930. Toen 'Zender Johan' is begonnen met uitzenden was ik 10 jaar oud. Mijn achterneef had ook een zender en die was al een jaar eerder begonnen dan zender Johan. Hij draaide onder 'Alpenjager'. Hij draaide in het bos en ik was eenmaal daarbij met mijn oudere broer en zag hoe de installatie in elkaar zat. Dat ging toen met één pentode eindbuis Philips AL4 variable condensator met hf spoel en antennespoel dat tevens dienst deed als oscillator. De 'Zender Johan' Had destijds eenzelfde opstelling en zond ook uit met een AL4 buis die in de oude Philips radio werd gebruikt. Ik zelf was dol op electronica en ging bij mijn vader de onderdelen verzamelen en boeken te lezen hoe een zender precies werkte. Midden 1963 was het zover en had ik een zender zelf gebouwd. Ik was toen 14 jaar oud en begon met uitzenden in het dorp Enter. Tot en met midden 1982 heb ik op woensdagavond, Zaterdagmiddag tot laat in de nacht en zondag om 11:00 uur de kerk is afgelopen tot 20:00 uur uitgezonden onder de naam Radio Valencia.
    Hier is een grote inval geweest op 27 december 1970 door PTT opsporingsdienst Carel van Reinsdorf met 4 politieagenten. Het was toen zwart van de mensen op de Dorpsstraat in Enter. Heel veel luisteraars in Enter waren afgestemd op Radio Valencia. Daarna ben ik weer begonnen en draaide buitenaf en had een horizontale antenne van 90 meter 1/2 golflengte.

    Zoals eerder aangegeven ben ik midden 1982 gestopt en ging 'De Eenzame Stroper' met mijn apparatuur verder met de uitzending.

    Nu de Zender Johan er niet meer is, is het doodstil geworden hier in Enter.
    Ik heb de apparatuur weer gereed en wil weer van start gaan met mijn radionaam waarmee ik van 59 jaar begonnen ben "RADIO VALENCIA".
    De telescopische zendmast is in de maak en die wordt met zend spriet plus isolatiebuis er bovenop 40 meter hoog max.
    Nu zou ik graag die audio opnames willen hebben die u hebt opgenomen van de 'Zender Johan'.
    Die wil ik graag uitzenden voor deze van wijlen zendamateur in hart en nieren door de radioluisteraars niet vergeten zal worden.
    Als u aan mij de gevraag bijdrage zou willen leveren ben ik u zeer erkentelijk.
    U kunt mij mailen op radio_valencia@hotmail.com
    De audiobestand kan wellicht te groot zijn met de mail te verzenden.
    Dan kan het audiobestand beter met https://wetransfer.com/ verzonden worden.
    Ik hoop dat u deze reactie leest en geef me een berichtje per mail.

    ReplyDelete